Godbitar från förr: Gnuggisen

omslagsbild

Minns du gnuggisen? När Letrasets oumbärliga gnuggbokstäver lanserades på marknaden 1959 frigjorde den en våg av kreativ energi bland designers, arkitekter och konstnärer. Äntligen kunde man skapa grafisk design utan att ha ärvt ett helt tryckeri. På reklambyråerna blev gnuggisen oumbärlig. Under tre årtionden, från 1960 och fram till 1980-talets slut satte gnuggisen sin prägel på allt: annonser, bokomslag, LP-skivor och magasin.

När gnuggisen hade sin storhetstid producerade Letraset 11 miljoner ark per år – i dag är antalet nere i 14 000 och produktionen i Storbritannien är nedlagd. Dödsstöten kom förstås med desk top publishing-tekniken och i dag har inte bara proffsen utan också medelsvensson tillgång till alla verktyg som behövs för att skapa snygg design. Men gnuggis-estetiken är tidlös och lever vidare genom mer eller mindre subtila formgivningsflirtar.